Diana F+ Lomography

Zo, ik weet dat het even geduurd heeft (ik heb het enorm druk met school), maar hier is de eerste post in de camera-reeks!
Twee jaar geleden kreeg ik voor mijn verjaardag een Diana F+ van Robby. Hij had deze online besteld via de Lomography shop, maar tegenwoordig zijn ze zelfs in de Fnac te vinden.

Allereerst misschien handig te vermelden, aangezien er nog zeker 1 camera hiervan aan bod zal komen. Wat is Lomography? Vroeger bestonden er allerlei erg coole analoge camera’s, maar deze werden alsmaar schaarser. Lomography bouwde deze camera’s na en bood ze te koop aan. Het begon met de Russische LC-A (helaas nog niet in mijn bezit) en nu hebben ze een heel uitgebreid gamma vol camera’s en gadgets. De camera’s wegen vaak erg weinig en zijn op een simplistische manier gemaakt, maar geven prachtige effecten aan de foto’s.

De Diana F+, oorspronkelijk uit de jaren 60, werkt met 120 film. Als je denkt aan de gemiddelde analoge camera dan werkt die waarschijnlijk met 35mm film. De Diana F+ werkt dus met een ander formaat. Je kan via de Lomography shop ook een achterstuk kopen waardoor deze camera ook met 35mm film zou werken, maar persoonlijk vind ik de kleine vierkante foto’s net leuker. Nadeel is dat het vaak meer kost om te laten ontwikkelen.

IMG_4423IMG_4424

De camera is heel makkelijk te laden via de achterkant die je losmaakt. Je steekt het rolletje aan de ene kant en rolt het af tot je het om het spoeltje aan de andere kant kan wikkelen. Dan weer dicht doen en klaar!

fotos 23

Deze foto is van mijn allereerste rolletje. Er waren maar enkele foto’s ervan gelukt. Ik heb ondervonden dat je erg moet oppassen de belichting. Vanaf dat je in een situatie bent waar het nog maar een klein beetje donkerder is dan gewoon buiten zijn de foto’s vrij donker.  Binnen is een flash bijna noodzakelijk. Ik raad je aan wanneer je de camera koopt, onmiddellijk de iets duurdere variant met flash te kopen!

Ik had de camera gekregen toen we op vakantie in Duitsland waren. We sprongen de eerste, beste winkel binnen waar ze misschien wel eens 120 filmrolletjes zouden kunnen hebben en kochten ze. Achteraf bleek het zwart wit te zijn… Tja, leuk effect!011

Deze is van het tweede rolletje, in kleur ditmaal. Ook hiervan waren er veel mislukt (zie onder). Ik wou direct met multiple exposures aan de slag gaan (verschillende foto’s over elkaar op 1 frame) met erg mooie tumblr-waardige foto’s in gedachten. Het is een beetje anders uitgedraaid… Gelukkig waren er nog een paar foto’s waarop ik me had kunnen inhouden. Zo’n multiple exposures durven ook wel een per ongeluk gebeuren aangezien je zelf het rolletje moet verder draaien en dit niet automatisch gebeurt.013-crop  538526_10200458758130589_2001577056_n

En dan mijn meest recente rolletje. Deze foto werd genomen in Bovington, waar het grootste tankmuseum van Europa ligt! Alweer in zwart wit, maar dit keer was het merendeel van de foto’s geslaagd. Dat is wel fijn wanneer je ongeveer 1 euro betaald per foto door de ontwikkelingskosten.563084_10200458758890608_180386008_n

Op deze foto zie je heel goed wat ik bedoel met de belichting. Van de binnenkant zie je niets, enkel buiten.

Ik vind het een erg leuke camera, maar persoonlijk heb ik er vaak moeite mee. Misschien wil ik te snel foto’s maken, zoals dat gaat met een digitale camera. Deze camera moet je rustig klaarmaken voor de foto die je wilt nemen. De belichting juist instellen, de afstand, niet vergeten het rolletje verder te draaien en snel klikken terwijl je de camera stilhoudt. Maar als je dat allemaal doet, dan komen er vaak prachtige foto’s uit.

One thought on “Diana F+ Lomography

  1. Super, i love photography and i love analoog. Het is inderdaad wel moeilijk om met een analoge camera foto’s te schieten, wij hebben er vorige jaar wel les ingehad op school. Echt vet was dat, jammer dat het tegenwoordig best duur is om rolletjes te laten ontwikkelen.

Leave a Reply

